MLL Konala luopuu iltapäivätoiminnan palveluntuottajuudesta

9.12.2023

MLL Konala on tarjonnut perusopetuksen iltapäiväkerhotoimintaa Konalan ala-asteella 25 vuoden ajan. Toimimme ala-asteen remontin aikana väistötiloissa, ja remontin valmistuttua siirryimme takaisin pääkoululle. Koko toiminnan ajan iltapäiväkerhon hallinto ja työnantajavelvoitteet on tehty konalalaisten vapaaehtoisten toimesta.

Valitettavasti meidän on ilmoitettava, että lukuvuosi 2023–2024 tulee olemaan viimeinen vuosi, kun toimimme palveluntuottajana. Päätöksen taustalla ovat taloudelliset haasteet. Nousevien kulujen, kuten henkilöstön ja välipalan, myötä kaupungin avustus ja asiakasmaksut eivät enää kata toiminnan kustannuksia. Lisäksi vapaaehtoistyön kenttä on murroksessa, ja vapaaehtoistyön tekeminen ei houkuttele samalla tavalla kuin vielä muutama vuosikymmen sitten. Myös MLL Konalan hallituksessa vapaaehtoistyötä tekee hyvin pieni joukko. Tämä vaikeuttaa yhdistyksen työnantajaroolin toteuttamista.

Vaikka MLL Konala ei enää ensi lukuvuonna tarjoa iltapäiväkerhotoimintaa, sitoudumme jatkamaan toimintaamme alueen lapsiperheiden hyväksi. Teemme vaikuttamistyötä varmistaaksemme, että kaupunki järjestää myös jatkossa iltapäivätoimintaa 1–2 luokkalaisille ja erityisen tuen tarpeen piirissä oleville alakoululaisille.

Kesäkerho on ollut tärkeä palvelu alueen perheille ja pyrimme jatkamaan sen järjestämistä. Lisäksi jatkamme muiden tapahtumien järjestämistä ja elvytämme kerhotoimintaa. Näihin on jatkossa enemmän vapaaehtoistyöresurssia käytettävissä.

Ymmärrämme, että tämä päätös herättää huolta ja kysymyksiä alueen lapsiperheissä.

Pyydämme laittamaan kysymykset ja kommentit yhdistykselle sähköpostilla. Vastaamme jokaiseen.

Ystävällisin terveisin,

MLL Konalan hallitus