Halvat huvit syksyyn

14.9.2018

Kuvaaja: Hanna Kortelainen

Mitä tehtäisiin? Poimi tästä vinkit edulliseen syksytekemiseen.

Sienestäminen

Jos metsään haluat mennä nyt… Lapset rakastavat etsiä ja pienen kokonsa puolesta he ovat mainiota sienibongareita. Älä unohda eväitä.

Marjastaminen

Puolukkaretki on taattu syysjuttu, ja karpalo- tai hillaretki suolle vasta jännää onkin.

Lintujen seuraaminen

Taivaalla voi nähdä komean kurkiauran muuttomatkalla lämpimään etelään. Hyviä tarkkailupaikkoja lintujen syysmuuton seuraamiseen ovat meren- ja järvenrannat, niemenkärjet, korkeat mäet ja peltoaukeat. Pelkät kiikarit viihdyttävät muksuja vartin.

Lyhdyt loistamaan

Pimeän ajan alkaessa on mukava sytyttää valo itse tehtyyn lyhtyyn. Lyhty syntyy kookkaasta lasipurkista, koverretusta appelsiinista tai vaikka siitä kurpitsasta. Tehkää yhdessä naapureiden kanssa paljon lyhtyjä ja juokaa kuumaa mehua pimeässä.

Heijastinsuunnistus

Pimeällä on hauskaa käyttää taskulamppua. Tehkää heijastimista rata taskulampun kanssa seurattavaksi.

Syysaskartelut

Vaahteranlehdistä voi tehdä kruunun tai piipun, ohjeita löytyy helposti netistä. Oikeasti lehdistä voi tehdä mitä vain. Kysy lapselta, hänellä on varmasti idea.

Perhekahvila

Lähes jokaisella paikkakunnalla on MLL:n perhekahvila. Sieltä saa kupin kuumaa ja seuraa sekä lapselle että vanhemmalle, parhaassa tapauksessa elinikäisen ystävän.

Vapaaehtoistyö

Syksyllä ihmiset vetäytyvät koteihin, mutta vapaaehtoistyö on helppo tapa tavata ihmisiä. MLL:n vapaaehtoisena voi monesti toimia yhdessä lasten kanssa.

Tempauksiin osallistuminen

Seuraa mitä kaikkea muut järjestävät ja lähde mukaan juuri sinne, minne et yleensä mene. Taattu tapa yllättyä ja löytää uutta.

Kirjastoon

Kirjastokortit esiin, nyt on kirjojen prime time. Mitähän isän yöpöydälle ilmestyisi, jos lapset saisivat valita kirjan? Älä unohda satutunteja!

Ääneen lukeminen

Tyynyt ja viltit kasaan ja koko perhe tarinan ääreen. Vaihdelkaa ääneen lukijaa, pienempikin lapsi voi ”lukea” vaihteeksi aikuisille.

Taidenäyttelyt

Taidenäyttelyihin on usein avoimet ovet, ja lapsi on taiteelle melko ennakkoluuloton tulkki. Kotona taiteilua voi jatkaa näyttelyn inspiroimana.

Pihan lasten omat urheilukisat

Otetaanko vesilätäkköhyppäyksen Suomen mestaruuskisat?

Penkkiurheilu

Halvat liput jalkapallo-otteluun saa, kun menee seuraamaan oman kylän harrastusjoukkueen harjoituksia kentän laidalle. Kannustaa voi aina.

Kirpputorit

Kirpputorilla myyminen voi olla hauska kauppaleikki koko perheelle. Hinnoitteluun, tinkimiseen ja kassanlaskuun tarvitaan pieniä apulaisia. Kirppiksella voi kisata myös siitä, kuka löytää vaikkapa hullunkurisimman tai oudoimman myyntitavaran.

Vanhojen valokuvien katselu

Valokuvat johdattavat tarinoiden äärelle. Lapsista on hauskaa kuulla, millaista oli ennen vanhaan. Siis silloin, kun ei ollut kännyköitä. Tai silloin kun ei ollut vielä televisiotakaan.

Piirtäkää sukupuu / Kerro suvusta

Kuka on äidin isä? Mikä on veljen sukunimi? Läheisenkin perheen sukupuu voi olla hauska oivallusten matka, kun lapset ovat pieniä. Isommat hahmottavat sukukudelmaa pidemmälle.

Pihaleikit

Opeta lapsille oman lapsuuden tutut pihaleikit. Jos ideat loppuvat, käykää MLL:n Leikkipankissa.

Videoiminen

Millainen on lasten tekemä elokuva perheen arjesta?

Nojatuolimatkailu

Nykypäivän nojatuolimatkailija kääntyy Pinterestin puoleen.