Isät löysivät Vanhempainpuhelimen

2.3.2016


Yhä useampi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelimeen soittajista on isä, joka pohtii lapsen kaverisuhteita, erotilannetta tai perheen jaksamista. Vanhempainpuhelimeen tuli viime vuonna yli tuhat yhteydenottoa. MLL laajentaa vanhemmuuden tukea avaamalla Vanhempainpuhelimen ja nettikirjeen rinnalle chat-keskustelukanavan.

MLL:n Vanhempainpuhelimeen soittajista 83 % on edelleen äitejä, mutta isien osuus on vuosi vuodelta kasvanut. Yhteydenottojen aiheissa näkyy tasavertainen vanhemmuus.  


- Yhteyttä ottavat isät ovat hyvin sitoutuneita lapsiinsa ja miettivät heidän hyvinvointiaan monelta kannalta. Murrosikä, nuoruusiän normaali kehitys sekä lapsen kaverisuhteet ja kiusaaminen ovat isien tavallisia huolenaiheita. Isiä siis mietityttävät samat asiat kuin äitejäkin, sanoo auttavien puhelinten päivystysohjaaja Hanna Iso-Metsälä


Pienten lasten isät ovat huolissaan myös lapsen äidin hyvinvoinnista ja miettivät, miten voisivat tukea puolisoaan. Isät kokevat myös itse uupumusta ja pohtivat keinoja selvitellä arkisia ristiriitoja tai piristää parisuhdettaan.  
 

Monissa yhteydenotoissa isät myös pohtivat, mikä olisi lapsen edun mukaista erotilanteessa. Osa heistä oli hakenut aiemmin apua esimerkiksi koulun tai sosiaalityön ammattilaisilta, mutta ei ollut kokenut tulleensa kuulluksi tai saaneensa riittävästi apua.


- On ilahduttavaa, että palvelu tavoittaa hyvin monenlaisia perheitä. Myös maahanmuuttajataustaiset isät soittavat Vanhempainpuhelimeen ja pyytävät tukea kasvatuskysymyksiin tai kysyvät suomalaisesta palvelujärjestelmästä, Hanna Iso-Metsälä sanoo. 

 

Unipulmia ja rajojen asettamisen vaikeutta 

Yleisimmät lapsia koskevat soitonaiheet olivat uhma- ja murrosikään liittyvät haasteet. Vauvaperheitä mietityttää myös lapsen perushoito kuten syöminen ja nukkuminen: taaperoiden unipulmat ja siihen liittyvä väsyminen on pikkulapsiperheessä tavallinen ongelma.  Kouluikäisten lasten vanhempien yleisimmät yhteydenotonaiheet oli vanhempien ero, vaikeus asettaa rajoja ja kiusaaminen. 


Keskustelu Vanhempainpuhelimen päivystäjän kanssa on usein ensimmäinen kerta, kun soittaja kertoo huolestaan kenellekään. Päivystäjä on vertainen, joka kuuntelee, tukee tunteiden käsittelyssä ja auttaa näkemään tilanteen lapsen silmin. Tarvittaessa päivystäjä etsii soittajan kanssa sopivan ammattipalvelun ja rohkaisee hakemaan apua. Yleisimpiä palveluja, joihin auttavasta puhelimesta ohjataan, ovat perheneuvola, neuvola, lastensuojelu ja koulun oppilashuolto. 

 

Uutena kanavana chat

Vuonna 2015 Vanhempainpuhelimen ja Vanhempainnetin kirjepalvelun vapaaehtoiset päivystäjät vastasivat yhteensä 1065 yhteydenottoon, joista 770 oli puheluja ja 295 nettikirjeitä. 


Uutena kanavana on kokeiltu chat-keskusteluja, joihin aluksi vastasivat työntekijät. Sen tavoitteena on tarjota Vanhempainnetti-sivustolla kävijöille nopea mahdollisuus nimettömään ja luottamukselliseen keskusteluun mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvässä asiasta. Chat sai kokeiluvaiheessa vanhemmilta niin hyvän vastaanoton, että se on otettu vakituiseksi auttamiskanavaksi. 


Lisätietoja:

  • auttavien puhelinten päivystysohjaaja Hanna Iso-Metsälä, p. 075 3245 548 etunimi.sukunimi@mll.fi 
  • auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki, p. 075 3245 422, etunimi.sukunimi@mll.fi
  • viestinnän asiantuntija Camilla Heikkilä, p. 075 3245 419, etunimi.sukunimi@mll.fi 

Vanhempainpuhelin päivystää numerossa 0800 9227. Puheluihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät, jotka ovat itsekin vanhempia. Vanhempainpuhelin päivystää neljänä päivänä viikossa: ma klo 10–13 ja 17–20, ti klo 10–13 ja 17–20, ke klo 10–13 ja to klo 14–20. Vanhempainpuhelimeen soittaminen on maksutonta. 

 

Vanhempainnetin chat auttaa ma ja ti klo 10–13 vanhempia löytämään tietoa Vanhempainnetin sivuilta ja tarjoaa mahdollisuuden keskustella päivystäjien kanssa mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. 

Vanhempainnetin kirjepalveluun voi kirjoittaa milloin tahansa ja viestiin vastataan viimeistään viikon kuluessa. Kirjepalvelu on osa MLL:n vanhemmille suunnattua nettisivustoa, Vanhempainnettiä

 

Vanhempainpuhelin ja Vanhempainnetin kirjepalvelu ovat Raha-automaattiyhdistyksen rahoittamia.