Lasten ja nuorten puhelimen chat laajenee

13.2.2016

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimen chat laajenee. Chat on avoinna normaalisti maanantaista keskiviikkoon klo 17-20, jonka lisäksi päivystäjät ovat nuorten tavoitettavissa chatissa aina silloin, kun vuorossa olevilla päivystäjillä on siihen aikaa. Laajennetulla chatilla halutaan tavoittaa myös ne nuoret, jotka eivät suoraan vielä hae aikuisen apua.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin on valtakunnallinen kaikille lapsille ja nuorille tarkoitettu puhelin, joka päivystää vuoden jokaisena päivänä numerossa 116 111. Päivystysajat ovat arkisin 14–20 ja viikonloppuisin 17–20. Juhlapyhinä päivystetään 14–17. Puhelut ovat luottamuksellisia ja soittajalle maksuttomia. Puheluihin vastaa MLL:n kouluttama vapaaehtoinen päivystäjä.

Puhelimen lisäksi vapaaehtoiset päivystäjät vastaavat nuorten kirjeisiin Nuortennetissä sekä käyvät kahdenkeskisiä chat-keskusteluita nuorten kanssa. Lasten ja nuorten puhelimen chat on avoinna maanantaisin klo 17–20, tiistaisin klo 17–20 ja keskiviikkoisin klo 17–20. Tämän lisäksi vapaaehtoiset päivystäjät pitävät nyt myös chattia auki puhelinpäivystysaikoina, kun vain tarpeeksi päivystäjiä on paikalla.

– Halusimme laajentaa chattia siksi, että tavoittaisimme myös ne nuoret, jotka eivät vielä itse hae apua Lasten ja nuorten puhelimesta, mutta etsivät tietoa Nuortennetistä, kertoo Auttavien puhelinten suunnittelija Heidi Holappa.

– Ajatuksena on, että tuodaan chat sinne, missä nuoret ovat, sen sijaan, että odotamme, että he tulevat meidän luoksemme, Holappa jatkaa. Samalla madalletaan kynnystä ottaa yhteyttä aikuiseen.

Laajennettua chattia on pilotoitu alkuvuonna, ja nuoret ovat ottaneet palvelun vastaan erittäin hyvin.


Chat-keskustelut kasvussa

Lasten ja nuorten puhelimen chat-palvelu avattiin vuonna 2011 ja chat-keskustelut ovat olleet jatkuvassa kasvussa. Chatissa, kuten myös puheluissa, olennaista on keskustelun kiireettömyys. Nuorelle annetaan aikaa juuri niin kauan kuin hän haluaa.

Lasten ja nuorten puhelin, kirjepalvelu ja chat saavat rahoitusta RAY:lta, useilta kunnilta, yrityksiltä sekä yksityisiltä lahjoittajilta.