Lapin Terhokerhot ja MLL:n Malmin kylävaarit palkittiin

12.6.2015

Heikki vastaanottamassa palkintoa Espan lavalla

Lapin Terhokerhot palkittiin perjantaina Vuoden vapaaehtoisena toimintamuotona. Palkinto myönnettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Lappi on lähtenyt maakunnista innokkaimmin mukaan Koko Suomi leikkii -hankkeeseen: alueen 21 kunnasta jo 18:ssa on oma Terhokerho.

Lisäksi MLL:n Malmin yhdistyksen kylävaarit Esko Vepsä ja Heikki Vahantaniemi palkittiin Helsingin vapaaehtoistyön neuvottelukunnan kannustepalkinnolla.

Helsingin kaupungin vapaaehtoistyön neuvottelukunta jakaa vuosittain ansioituneille vapaaehtoistoimijoille kannustepalkinnot. Palkinnot jaettiin Helsinki-päivän yhteydessä 12.6.2015. Tänä vuonna kiertopalkinnon saa Mannerheimin lastensuojeluliiton varhaisnuorten avoin iltapäivätoiminta Malmilla ohjaajinaan kylävaarit Esko Vepsä ja Heikki Vahantaniemi.

MLL:n Malmin yhdistys on järjestänyt Malmin nuorisotalolla joka perjantai toimintaa varhaisnuorille yhteistyössä nuorisotalon henkilökunnan kanssa. Toiminta on erityislaatuista, sillä sitä suunnittelevat ja vetävät isoisäikäiset MLL:n kylävaarit Heikki Vahantaniemi ja Esko Vepsä. Toiminnassa kohtaavat ennakkoluulottomasti pitkän päivätyön tehneet ja paljon maailmaa nähneet monitaitoiset vaarit sekä varhaisnuoret, joista useilla ei ole omia isovanhempia lähellä tai tällaista sukupolvien välistä kontaktia ei olisi ilman tätä toimintaa. Maahanmuuttajataustaiset nuoret saavat toiminnan turvin mahdollisuuden vuorovaikutukseen isovanhempi-ikäisten miesten kanssa ja oppia heiltä käytännöllisiä taitoja sekä kuulla tarinoita niiltä ajoilta, kun vaarit olivat itse nuoria.

Näin Heikki Vahantaniemi on luonnehtinut toimintaa:

"Nyt kun olemme olleet siellä yli kaksi vuotta niin sitä ei enää useinkaan ajattele, että suurin osa nuorista on maahanmuuttajataustaisia. Ihan suomalaisia pikkupoikia vaan. Sikäli toiminta on ollut helppoa kun meillä on Eskon kanssa samanlaiset toimintamallit suhteessa nuoriin. Nollatoleranssi kiusaamisessa, kiroilussa ja huonossa käyttäytymisessä".