Suomen kouluihin julistetaan Koulurauha

22.8.2016

Valtakunnallinen Koulurauha lukuvuodelle 2016–2017 julistetaan Suomen kouluihin 23. elokuuta Seinäjoella. Koulurauha-vuoden teema ”Jokainen on arvokas” kannustaa kouluja kiusaamisen ja syrjinnän vastaiseen työhön. Myös päiväkodit ja esikoulut järjestävät omia päiväkoti- ja eskarirauhan julistustapahtumia.

Koulurauhan valtakunnallista julkistusta Seinäjoella tähdittävät Benjamin sekä Duudsoneiden HP Parviainen ja Jarppi Leppälä. Päätapahtumaan tiistaina 23. elokuuta osallistuu 5500 Seinäjoen alueen koululaista opettajineen, ja sitä voi seurata myös suorana nettilähetyksenä. Koulurauha on Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Folkhälsanin, Opetushallituksen, poliisin ja Suomen Vanhempainliiton yhteinen ohjelma.

Kaikilla olisi kaveri, eikä ketään kiusattaisi
Koulurauhan julistus on jo 26 vuoden ajan muistuttanut siitä, että jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen ja viihtyisään kouluun. ”Mielestäni Koulurauha on sitä, että kaikilla olisi kaveri ja ettei ketään kiusattaisi. Yksin oleminen esimerkiksi välitunnilla olisi tosi kurjaa. Kaverit vaikuttavat todella paljon siihen, miten koulussa viihtyy”, Kirja-Matin koulun viidesluokkalainen Saara Aila sanoo.

Koulurauhan tavoitteena on ottaa oppilaat mukaan koulujen kiusaamisen vastaiseen työhön. Tämän vuoden ”Jokainen on arvokas” -teemalla halutaan tuoda esiin se, ettei kukaan ole toista huonompi. ”Koulussa pitäisi muistaa, että ihan jokaisella on omat vahvuudet. Kukaan ei ole toista huonompi, vaikka hänellä olisi erilaisia ominaisuuksia kuin muilla”, Kirja-Matin koulua käyvä 5.-luokkalainen Viljami Valli kertoo. Saara ja Viljami ovat olleet mukana ideoimassa valtakunnallista Koulurauha-vuotta.

Poliisi muistuttaa, että koulukiusaaminen voi olla rikos, josta koituu seuraamuksia. ”Henkinen väkivalta voi johtaa toisen terveyden vahingoittamiseen siinä missä fyysinenkin väkivalta. Yleinen kielenkäyttö saattaa joskus olla hyvinkin värikästä, mutta kannattaa pitää mielessä, ettei kaikki sanominen ole sallittua”, poliisitarkastaja Pekka Heikkinen Poliisihallituksesta sanoo. Hän haluaa myös korostaa hyvän käyttäytymisen ja yhteisten sääntöjen noudattamisen merkitystä.

Päiväkoteihin ja esikouluihin päiväkotirauha
Osana Koulurauhaa on kehitetty myös varhaiskasvatukseen päiväkotirauha ja esikoulurauha, sillä kiusaamisen vastainen työ on hedelmällisintä, kun se aloitetaan jo pienten lasten parissa. ”Päiväkotirauhan julistuksella muistutetaan sekä lapsille että päivähoidon ammattilaisille ja vanhemmille, että kaikkien lasten tulee saada tuntea olevansa arvokkaita ja tärkeitä ryhmän jäseniä. Päiväkotirauhalla vahvistetaan päivähoidon ammattilaisten ja huoltajien osallisuutta lapsen hyvinvointia tukevan kasvuympäristön luomisessa”, Folkhälsanin suunnittelija Annika Heikkilä sanoo.

Päiväkotirauha julistetaan eri puolella Suomea samana päivänä kuin Koulurauhakin. Seinäjoella päiväkotien esiopetusryhmät järjestävät yhteisen Eskarirauha-tapahtuman, johon osallistuu yli 100 esikoululaista. Myös Vaasassa järjestetään valtakunnallinen Päiväkotirauhan julistus Folkhälsanin ruotsinkielisessä päiväkodissa.

Yhdessä tekemällä rakennetaan yhteishenkeä
Vuosittain järjestettävän julistuksen lisäksi Koulurauhaan liittyy vuosisuunnitelma, jolla tuetaan koulujen yhteisöllisyyttä. Vuosisuunnitelmaan on ideoitu muun muassa yhteiseen tekemiseen kannustavia leikkejä ja kilpailuja. Oppilaiden toive onkin, että aikuiset tarjoaisivat riittävästi mahdollisuuksia oppilaiden keskinäiseen tutustumiseen ja hyvän yhteishengen rakentamiseen. Opettajien ohjausta tarvitaan, jotta kaikki pääsevät mukaan yhteiseen toimintaan.

”Se, että kaikki pääsevät mukaan yhteiseen tekemiseen korostuu tämän päivän koulutyössä, sillä uuden opetussuunnitelman myötä oppiminen tapahtuu yhä enemmän erilaisten ryhmätöiden ja yhdessä tekemisen kautta. Yhteishenkeä edistävää toimintaa on suunniteltava siten, että se mahdollistaa kaikkien tasavertaisen osallistumisen eikä sulje ketään ulkopuolelle”, Mannerheimin Lastensuojeluliiton suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen sanoo.

Koulurauha julistetaan Seinäjoki Areenalla 23.8.2016 kello 9.30–10.30. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan julistusta paikan päälle. Tapahtumaa voi seurata suorana nettilähetyksenä osoitteessa www.koulurauha.fi.

Vuoden 2016–2017 Seinäjoen Koulurauha-työryhmään ovat kuuluneet Seinäjoen Lyseo, Hyllykallion koulu, Isokylän koulu, Kouran koulu, Kirja-Matin koulu, Marttilan koulu, Seinäjoen seurakunta, Seinäjoen kaupunki, Seinäjoen Lyseo, Seinäjoen nuorisopalvelut, SPR:n Länsi-Suomen piiri, Tegengrenskolan, Vöyri sekä Pohjanmaan poliisilaitos. Työryhmän työtä on koordinoinut Mannerheimin Lastensuojeluliiton Pohjanmaan piiri.

Lisätietoja:
Nuorisotyön suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 050 367 2101
Opetusneuvos Satu Elo, Opetushallitus, p. 029 533 1544
Poliisitarkastaja Ari Järvenpää, Poliisihallitus, p. 071 8781 766
Osastopäällikkö Pia Rosengård-Andersson, Folkhälsan, p. 050 566 8777
Järjestötoiminnan asiantuntija Anri Leveelahti, Suomen Vanhempainliitto, p. 044 755 1372
Kontaktperson för det svenskspråkiga dagisfred evenemanget Annika Heikkilä, annika.heikkila(a)folkhalsan.fi, 044 788 3632 eller 040 5441313

Jaa TwitterissäJaa Facebookissa