Perhekahvilasta iloa ja energiaa

19.1.2015

Perhekahvila on paikka, johon voi tulla ja mennä. Istua rauhassa ja jutella jos siltä tuntuu. Katsella kun lapset leikkivät. Siellä näkee leikin tiimellystä, kävelemään opettelevia vauvoja, äidin lukemaa satua kuuntelevia lapsia, ja kahvikupillisen ääressä juttelevia vanhempia. Perhekahvilaan mahtuu ääntä, värejä ja liikettä. Iloa. Perhekahvilan ohjaaja ottaa uudet tulijat vastaan.

Mitä kaikkea perheet kokevat saaneensa perhekahvilasta?

Osa vanhemmista on saanut vaihtelua arkeen, johon kuuluu paljon kotitöitä ja päivärutiineja. Kotona oleminen on joskus yksinäistä. Varsinkin, jos vauvan kanssa on vaikeaa pitää päivärytmiä, vanhempiakin väsyttää. Joskus on ihan hyvä unohtaa pyykkivuori ja lähteä tapaamaan muita perheitä.

Moni lähtee perhekahvilaan, koska lapsella ei muuten ole saman ikäisiä leikkikavereita. Päivähoitoon meneminen saattaa jo olla mielessä. Silloin on kiva, että on paikka, jossa lapsi voi harjoitella lapsiryhmässä olemista turvallisesti vanhemman kanssa. Parhaimmillaan joku perhekahvilassa tavatuista lapsista tulee myöhemmin vastaan päiväkodissa, koulussa tai harrastuksissa.

Suurin osa perheistä tulee perhekahvilaan siksi, että siellä on kivaa. Vanhemmilla on juttukavereita ja lapsilla leikkiseuraa. Loppupäiväkin kuluu kotona mukavammin, kun aamupäivällä on tavattu muita perheitä.

Tunsipa vanhempi itsensä pirteäksi ja iloiseksi tai epävarmaksi ja yksinäiseksi, niin perhekahvilassa on muitakin, jotka ovat samanlaisessa tilanteessa. Yhdessä puuhaillessa on luontevaa alkaa jutella myös ennestään tuntemattomien kanssa.

Perhekahvilasta voi kysyä muiden vanhempien seuraa myös vaunulenkeille tai kahville. Moni äiti on löytänyt ystäviä, jotka ovat säilyneet, vaikka vähitellen palataan hoitovapailta työelämään eikä enää ehditä osallistua perhekahvilaan – ja vielä sittenkin kun lapset kasvavat isommiksi.

Tervetuloa MLL Konalan perhekahvilaan keskiviikkoisin klo 9.00 - 10.30.